Projektový den – Stavitel mostů

Tento projektový den připravila pro žáky Malá technická univerzita a bylo financováno ze šablon III.

Celé dopoledne probíhalo společným povídání s praktickými a názornými ukázkami. Prováděla nás jím paní Ing. Magdalena Čáslavská.

V úvodu odbornice žáky seznámila s pracovní helmou stavitele, kterou si pro ukázku názorně nasadila na hlavu a srozumitelnou formou pohovořila o bezpečnosti při stavění mostů. Poté měla připravené obrázky mostů, dle kterých žáci určovali, o jaký most se jedná, z čeho je vyroben, k čemu slouží, kde ho můžeme najít (vidět). Mezi mosty se nacházel i Karlův most.

V další fázi paní vytáhla knížku s názvem O králi Karlovi IV. – jednalo se o pohádku, která vtáhla žáky do schopností, jaké by měl umět Král Karel IV. – tyto činnosti si také vyzkoušeli (šerm, tanec, jízda na koni, turnaje). V průběhu příběhu se dozvěděli, co Karel IV. všechno postavil, vybudoval (Karlštejn, Karlův Most). Tímto příběhem se interaktivní formou dostali ke Karlovu mostu. Protože tento most vedl přes řeku, postavili žáci společnými silami řeku z puzzlí a vyzkoušeli si ve dvojích postavit most. U sestavování mohli žáci rozvinout svoji vlastní fantazii. Vznikaly opravdu překrásné mosty (větší, menší, širší, užší). V průběhu příběhu se žáci dozvěděli, že při Karlově mostu byly použity vejce z celého království k jeho zpevnění. Následně si žáci vyzkoušeli aktivitu házení plastových vajec na most, který vytvořili žáci pomocí látky. Na závěr všichni společně postavili Karlův most. Žáci si našli dvojici, dostali plánek k postavení pilířů. Na obrázku byl přesně rozvržen postup a kostky, které k tomu byly potřeba. Když měli všichni žáci postaveny své pilíře, nastala spolupráce při stavění velkého Karlova mostu. Po dokončení stavby si každý vyzkoušel jak je most pevný – přešel z jeho jedné strany na druhou.

 

Protože všichni žáci byli velmi snaživí, dostali na památku diplomy a poděkování od paní odbornice.

Celé projektové dopoledne bylo pro žáky nejen přínosné z hlediska nových vědomostí ohledně stavění mostu, ale i uvědoměním si součinnosti a spolupráce, postupu při stavění. Dokázali, že když se drží postupu a spojí všichni svoje síly dohromady, podaří se jim z lega postavit takový most, který je pevný a po kterém mohou následně přejít. V průběhu si procvičovali i trpělivost, jemnou motoriku, zrakovou percepci, spolupráci. Rozvíjeli i přátelství a učili se nápomoci druhému.